Christoffer Mayntzhusen  |  26. juni 2026

Skoleafslutning 2026 - Et smukt farvel

Det føles næsten som i går, at vi tog hul på skoleåret 2024-2025 i august. Tiden flyver på Roskilde Private Skole, og nu har vi sat et festligt punktum for endnu et år. Adventistkirken dannede rammen om en propfyldt sal, hvor både 0.-8. klasses skoleafslutning og 9. klasses dimission blev fejret i selskab med forventningsfulde elever, lærere, forældre og bedsteforældre.


Denne aften rummer altid en helt særlig magi for os alle. Selvom sommerferien er utrolig tiltrængt, er det også altid vemodigt at tage afsked. For de fleste er det heldigvis kun et "på gensyn", mens det for 9. klasse markerer afslutningen på hele 10 års skolegang. Traditionen tro fik de yngre årgange overrakt deres karakterbøger ledsaget af personlige, varme ord fra klasselærerne. Aftenens hovedpersoner var 9. klasse, og det blev markeret på flere måder.


Paul Birch Petersen, præst i Roskilde Adventistkirke, gav nogle gode råd til 9. klasse. Derefter fulgte deres mangeårige klasselærer Christoffer med en lille tale til hver af eleverne, om deres flotte udvikling, sjove historier og et godt råd med videre. Skolelederen kunne herefter stolt overække dem deres velfortjente eksamensbeviser, og som en lille overraskelse fik de hver en blomst overrakt af eleverne fra 2. klasse.

Desværre var det ikke kun 9. klasse, vi skulle sige farvel til. Vi sagde farvel til Ingrid, som har været SFO-assisent og vikar på skolen hele, men skal nu til Hawaii for at arbejde i et år. Kaya, som også har været SFO-assistent og vikar, fortsætter heldigvis i lidt tid efter sommerferien hvorefter hun tager på højskole. Begge to har løftet opgaven til ug med kryds og slange. De ønskes begge to det bedste fremover, og vi håber, at de begge vil kigge forbi skolen indimellem og besøge os.


Til sidst sagde vi desværre farvel til Naomi, der går på pension, og som har været lærer på skolen igennem hele 15 år. Hun er en fantastisk kollega og en højtelsket lærer, som har sat dybe, positive spor i generationer af elever. Hendes store engagement, hjertevarme og faglige dygtighed vil blive savnet enormt i hverdagen på Roskilde Private Skole. Vi ønsker Naomi alt det bedste og et fantastisk, velfortjent nyt kapitel som pensionist.


Vi siger heldigvis goddag flere nye ansigter. Det første er Benjamin, som den nye SFO-assistent på skolen. Benjamin er tidligere elev på skolen og er netop blevet student. Det næste nye ansigt er Jeanette, som skal undervise i tysk, engelsk, samfundsdag og historie. Og den tredje og sidste nye ansatte er Henrik som skal arbejde som sekretær og undervise nogle timer i historie og madkundskab.


Til sidst var der ikke flere punkter på programmet, og skolederen kunne ønske alle en glædelig sommerferie. Som vi plejer til skoleafslutning var der selvfølgelig kagebord og lidt at drikke bagefter. Der blev taget et par 1000 billeder af de glade 9. klasser og sagt farvel. Tusind tak for et fantastisk skoleår og på gensyn til 0.-8. klasse mandag d. 10 august. Kalender og skemaer for næste skoleår 2026-2027 kan findes på skolens hjemmeside.